برندسازی
نوشته شده توسط : javaneh

چرا ما نیاز به برندسازی، برندسازی تجاری داریم ؟

وقتی کلمه “نام تجاری” را می شنویم ، اکثر ما به لوگوها ، شعارها و سایر علائم قابل تشخیص فکر می کنیم. اما این تنها بخشی از تعریف است. اصطلاح برند در واقع یک مفهوم بازاریابی نامشهود است که به افراد کمک می کند تا یک شرکت یا شخص را بشناسند و شناسایی کنند. ثبت برند تجاری

برندها یکی از مهمترین و ارزشمندترین دارایی هایی هستند که یک شرکت دارد. بنابراین مهم است که شرکت ها قبل از اینکه درهای خود را برای تجارت باز کنند، تحقیقات خود را انجام دهند. برندسازی موفق می تواند به شرکت در جذب، حفظ مشتری و وفاداری به نام تجاری کمک کند.

بیشتر بخوانید : ثبت برند و علائم تجاری چگونه انجام می شود ؟ 

تاریخچه برند از کجا می آید؟ 

واژه برند بر گرفته از واژه “Brandr” به معنی سوختن است که اهالی اسکاندیناوی و جوامع مستعمره آنها در دیگر کشورها در عصر ویکینگ در فاصله زمانی بین سال های ۸۰۰ تا ۱۰۶۶ میلادی به آن زبان صحبت می کردند؟

از آن جا که تولید کنندگان برای حک نشان اختصاصی خود روی تولیدشان از روش شبیه به داغ کردن استفاده می کردند، واژه برند به عنوان علامت مشخصه تجاری هر تولید کننده پذیرفته شد. اگر چه می توان گفت که ردی از آن را در تاریخ ثبت علائم تجاری اختصاصی برای تولید کننده در بازار های تجاری یافت. اما در حقیقت نخستین نشان های تجاری در قرن نوزدهم میلادی پس از اینکه در تجارت کالاها ارسال آنها به صورت انبوه دسته بندی شده مورد توجه قرار گرفت، متولد شدند.

پس از اینکه بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا قدم به مرحله صنعتی شدن گذاشتند، تولیدات بسیاری از نیازهای روزمره زندگی نظیر تولید شوینده ها از جوامع محلی به کارخانه های بزرگ صنعتی سپرده شد و بنابراین کارخانه هایی که می خواستند کالاهایشان را به کشورهای دیگر صادر کنند ملزم به حک نشان اختصاصی ان کارخانه روی محصولات تولیدی بودند.

به این ترتیب، پس از آن، واژه برند که به معنی (حک شدن نشان اختصاصی یک کالا به روش داغ کردن آن نشان روی کالای مورد نظر بود)، به عنوان واژه ای که در بردارنده معنی علامت تجاری بود پذیرفته شد. شرکت “بیس” ادعا می اولین شرکتی است که یک مثلث قرمز رنگ را به عنوان برند اختصاصی این شر فهرست برندهای تجاری به ثبت رسانده است.

کارخانه هایی که در جریان انقلاب صنعتی تاسيس شدند برای نخستین بار به فکر تولید انبوه محصولات خود افتادند و تصمیم گرفتند تولیدات خود را از آن پس در بازارهایی فراتر از محدوده های قبلی و به مشتریانی که پیش از آن تنها با کالاها و محصولات داخلی آشنا بودند بفروشند. بنابراین آنها پس از مدت کوتاهی متوجه شدند بسته بندیهای یک شکل و عمومی نمی تواند با محصولات داخلی مشابه در آن حوزه ها رقابت کند.

بر این اساس تولیدکنندگان کالاهای بسته بندی شده ملزم به متقاعد کردن متقاضیان به خرید کالاهای غیر داخلی بودند. به مرور قدمهایی در جهت عمومی ساختن آنچه ما امروز به عنوان برند میشناسیم برداشته شد. پس از آن هر یک از شرکتهای بزرگ تولید کننده کالا و خدمات شعار یا آهنگی اختصاصی را برای تبلیغ محصولات خود انتخاب کردند که از رادیو یا تلویزیون پخش می شد.

 امروزه پس از گذشت سالها اغلب افراد با اسامی برندهای مختلفی که در زمینه های متفاوت همچون پوشاک، خودرو، عطر و ادکلن، اسباب بازی و … فعالیت می کنند، آشنایی دارند و بر این اساس در حقیقت این نام برند است که در ازای آن کالا فروخته می شود و اسامی بسیاری از برندهای معروف به عنوان نام آن کالا پذیرفته شده است و اگر چه سال هاست که برندهای مختلفی آن کالا را تولید می کنند، اما نام آن برند که اغلب اولین و شناخته شده ترین برند برای تولید آن کالای به خصوص بوده است به عنوان نام آن کالا در ذهن مصرف کنندگان به ثبت رسیده است.

 انتخاب برند برای هر یک از کالاها علاوه بر این که می تواند راهکاری برای معرفی و ویژگی های محصولات باشد، بازار مناسبی را از نظر توزیع و عرضه آن محصول فراهم می کند و به این ترتیب، هزینه های بازاریابی را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.

به طور خلاصه تاریخچه برند شامل : 

  • برندها از دیرباز برای متمایز کردن محصولات در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته اند. ایده نام تجاری ممکن است به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازگردد.
  • برندسازی در طول قرون متمادی مورد استفاده قرار گرفته است. اصطلاح مارک کردن یا نشان گذاری نیز همچنین به علائم منحصر به فرد سوخته در گاو اشاره می کند تا حیوانات یک مالک را از حیوانات دیگر متمایز کند.
  • این کار یکی از محبوب ترین کاربردها در روستاهای آمریکا را داشته است. احتمالاً اصطلاح « داغ کردن » به معنی نشان گذاری را شنیده اید.
  • « داغ کردن » توسط دامداران و برای متمایز ساختن دام ها و اسب های خود از گله ی سایر دامداران مورد استفاده قرار می گرفت. در واقع دامدار با قرار دادن علامت خود بر روی دام ها از مهمترین و با ارزش ترین دارایی های خود محافظت می کرد.
  • اما شروع برند سازی برای محصولات به دوره ای باز می گردد که کارخانجات برای فروش محصولات خود در بازار نیاز به بسته بندی پیدا کردند. بنابراین باید به وسیله علامت هایی محصولات خود را از محصول سایر تولید کنندگان متمایز می ساختند.

مهمترین تکنیک های برندینگ چیست ؟

  • برند یک مفهوم بازاریابی یا تجاری ناملموس است که به افراد کمک می کند یک شرکت، محصول یا فرد را شناسایی کنند.
  • مردم اغلب برندها را با چیزهایی مانند لوگوها، شعارها یا سایر علائم قابل تشخیص اشتباه می گیرند. برند یک حس است و نمادها در واقع ابزارهای بازاریابی هستند که به ارتقاء کالا یا خدمات کمک می کنند.
  • برندها از مهمترین و با ارزش ترین دارایی های یک شرکت محسوب می شوند.
  • شرکت ها می توانند با ثبت علائم تجاری ( لوگو ) از علامت برند خود محافظت کنند.
  • انواع آرم ها شامل آرم های تجاری ، شخصی ، محصولات و خدمات است.




:: بازدید از این مطلب : 431
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: